onsdag 13 april 2016

Frigolit och 3D

Utställningsåret har börjat och snart kommer de stora utmaningarna, Botaniska trädgården i Göteborg, Tropikariet i Helsingborg och Hovdala slott i Hässleholm. Alla tre är de olika, alla tre ska ha sin unika karaktär. I Botaniska trädgårdens växthus ska fotokonst presenteras med högstandardscopy, läsbar och spännande text för alla, barn som vuxna. Där ska gärna finnas något interaktivt, saker att ta på, något som rör sig, en modell eller två och allt detta på liten yta.
Del ett i förberedelserna är nya foton, vilka tas i detta nu i det tropiska Thailand. Jens skickar då och då kryptiska sms från olika grottor och munkkloster där det hänger fladdermöss redo att avbildas. Del två är struktur och planering. Det är min del, lite tristare än Thailand, men roligare än de flesta jobb. Del ett och två sker ungefär samtidigt, det vill säga nu. Men nästa moment, modeller, kräver mer än tanke och fler inblandade. Det är utanför min kompetenssfär. Vad ska modelleras och framför allt hur?



För bara ett litet tag sedan upptäckte jag tjusningen med frigolit. Smuligt kanske, men fantastiskt att skära i med bra verktyg. Rätt knivar, laserskärare eller vad man nu har, smälter rakt genom och formar landskap och figurer, som barn fingrar fram skulpturer i modellera. Jag ser framför mig att det går att skapa grottor, träd, storskalemodeller av fladdermöss och kanske en gigantisk logga för framtida bruk, när man ändå håller på tänker jag. Det slutar ju inte här. Det är nu vi skapar material för framtida utställnings- och mässframträdanden. Och till min hjälp är det inte helt otänkbart att jag har Willems reklam, vilka formar och skär, skapar och trycker. Precis som jag vill ha det. 

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...