onsdag 25 november 2015

talare

Jag hade förmånen att lyssna på vår kultur- och demokratiminister i helgen. Hon var över förväntan inspirerande och hoppingivande. Vissa har den förmågan, att leverera ord, fraser och pauser i rätt ordning, att tajma kroppsspråket, läsa publiken och kombinera spontanitet med gedigen research. Det finns ett stort behov av att se inspiratörer tala, minsta företagsevenemang, kickoff och fackträff har inspirationsföreläsningar på schemat, gärna kända politiker eller idrottsmän som sadlat om och nu sprider ordet om att lyckas. Nätet svämmar också över av inspelade föredrag, men det är inte riktigt samma sak. Jag själv lutar mig gärna tillbaka och tar in ord som levereras på snyggt förpackat vis, men helst då i verkligheten. Det ska vara en talare från Bestseller, som förmedlar de stora talarna, ståupparna, musikerna, författarna, äventyrarna och politikerna.  Ibland tänker jag att jag kan bli en av dem, en av de turnerande inspiratörerna. Jag har erfarenhet av att prata, det brukar gå rätt bra. Men ett föredrag om fladdermöss når knappast till Volvos företagsdagar på Svenska mässan, till SACOs mingel i Saltsjöbaden eller IKEAs årliga höstevent för nyanställda. Naturvård och biologiska anekdoter drar inte in de stora pengarna. Men det finns hopp. Johan Rockström ägde Sommar i P1 i somras, med ett miljöbudskap, och kommer att fylla inspirationsdagar till bredden om han får chansen. Kanske kan jag också göra det när jag bli stor. 


Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...