tisdag 3 november 2015

Missade matcher

Efter fältsäsong och boksläpp tog jag familjen och åkte till Island, en nästan garanterat fladdermusfri plats. Semester alltså. Efter ett inledande bad i Blå lagunen skulle vi checka in på hotellet i Reykjavik och i samma stund vi klev in jublade mannen bakom disken högt. Det var inte för att vi kom. Nej, Island hade precis slagit Holland i EM-kvalet, på bortaplan. Jag tar det igen, det isländska fotbollslandslaget - ledda av Lars Lagerbäck - hade slagit Holland, i Holland! Mannen bakom disken vände på sin laptop så att vi fick se ett repriserat mål. ”Ni är från Sverige” sa han. ”Jag har just uppgraderat er till ett bättre rum”.  Vår tajming var alltså rätt bra, men ännu bättre hade den varit om jag hade fått se matchen på en isländsk krog. Men ett bättre rum är inte illa det.

Efter varma bad, vattenfall, geysrar, uteblivna valar, isländsk matkultur och en ridtur, var det dags igen. Island skulle spela sin sista match och ta sig till EM-slutspel. Matchen blåstes igång ett stenkast från oss och jag var utan biljett. Hotellteven hade bara utländska program och det var nu vi skulle åka hem. Samtidigt som de isländska fansen började fira runt omkring oss skulle vi försöka få lite sömn. Klockan fyra nästa morgon skulle vi åka till flygplatsen. Tajmingen var alltså ganska usel. Två historiska matcher för Island. Jag var där och missade båda. Nästa gång surfar jag in på Here We Go och reser med matchbiljett i hand.

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...