torsdag 8 maj 2014

Kontor bland molnen

Detta inlägg är en annons
Mitt kontor är där min dator är, eller min iPad. Ofta är kontoret hemma, ibland på kafé, på krogen, i hängmattan eller i bussen. Nästa vecka drar fladdermus- och fältsäsongen igång med full kraft och jag flyttar ut i skogen och bilen, går på nattskiftet och turnerar med mitt kontor i Småland, Dalarna, Västerbotten, Skåne, Halland och Västergötland. Ljud ska spelas in, texter ska skrivas, kommunikation ska skötas och anteckningar ska arkiveras. Som vanligt kommer jag att släpa runt på olika datorlösningar, kartor, GPS, externa hårddiskar, USB-minnen, mobil, digitala inspelare, anteckningsblock, minneskort och dåliga pennor.

Tidigare i livet har jag förlitat mig helt på post-itlappar och USB-stickor. I år har jag flyttat in delar av kontoret i ett moln. Filer lättar från min hårddisk och bidrar till en enklare atmosfär. Jag tar ner dem i småskurar, sorterar och stoppar undan. Men än har jag inte anammat tekniken fullt ut, ännu fyller jag fickorna med osorterade minnesstickor, av slapphet, av okunskap, allmän ängslan eller en kombination av alla. Kanske borde jag som företag, skräddarsy och se över mina molntjänster, anlita officeitpartner.se och luta mig tillbaka i trygghet. Det kan hända när som helst, men jag har i alla fall tagit det första steget mot ett helt mobilt kontor, ett steg mot den framtid som egentligen red
an har varit här ett tag.  

Inga kommentarer:

Övervakning och planeringsångest.

 Våren visade sig. Och försvann. Fladdermusstationen som är monterad på garaget, riktad mot sjön, avslöjade att en dvärgpipistrell var här o...